.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معادن گلستان در اغماء؛
بهره برداری از یک درصد ظرفیت معادن استان
گلستان با داشتن 31 معدن فعال و تولید حدود 13 درصد مواد معدنی از جمله زغال سنگ کشور همچنان از نبود حمایتهای جامع و اصولی رنج برده به نحوی که معادن استان در حالت رکود و اغما بسر می برند...
بهره برداری از یک درصد ظرفیت معادن استان

گلستان با داشتن 31 معدن فعال و تولید حدود 13 درصد مواد معدنی از جمله زغال سنگ کشور همچنان از نبود حمایتهای جامع و اصولی رنج برده به نحوی که معادن استان در حالت رکود و اغما بسر می برند.

به گزارش مهر ، پایین بودن سرانه معادن استان نسبت به سایر استانها، قوانین زیست محیطی، نبود صنایع وابسته و فراوری تولیدات، نبود جاده های دسترسی مناسب و سنتی بودن برداشت، معادن استان را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

این در حالیست که به رغم پتانسیلهای بالای این بخش میزان برداشت از صنایع گلستان حدود یک درصد ظرفیت آن بوده و تداوم این روند، فعالان این عرصه را در معرض بحران قرار داده است.

نبود زیرساختهای مناسب مانند برق و جاده های ارتباطی به معادن، انقباضی عمل کردن بانکها، عدم صدور پروانه اکتشاف، کم توجهی به پژوهش و تحقیق، معادن استان را در آستانه بحران و رکود قرار داده است.

طبق برآوردهای اولیه، گلستان دارای منابع معدنی متنوعی شامل ید، سرب، روی، آهن، مس، قلع، تیتانیوم، بوکسیت، کوارتز، گچ، سنگ آهن، سنگ آهن ساختمانی، شن و ماسه، زغالسنگ، نفت و گاز است که میزان ذخیره قطعی معادن فعال آن 50 میلیون تن مواد کانی برآورد می شود.

همچنین با استخراج ماده معدنی ید در این استان، ایران جزو نهمین کشور تولیدکننده ید جهان قرار گرفته است اما این استان برای رسیدن به جایگاه واقعی خود به حمایت بیشتری نیاز دارد.

سال گذشته 3.3 درصد از طرحهای ارجاع شده مجوز اکتشاف گرفتند

از طرفی طرح صیانت از جنگل و مناطق حفاظت شده در گلستان به شدت اجرا می شود و این امر موجب ارجاع هر طرح اکتشافی به منابع طبیعی و برگشت طرح می شود.

براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان در سال گذشته بیش از 30 طرح اکتشافات و بهره برداری به منابع طبیعی گلستان ارجاع شد که تنها مجوز اکتشاف یک واحد معدنی در این استان صادر شده است.

در این زمینه کارشناس مسئول نظارت بر اجرای طرحهای سازمان صنایع و معادن گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان گفت: صدور جواز تاسیس برای احداث واحدهای تولیدی در استان به طور متوسط 70 درصد کاهش یافت که این کاهش ناشی از افزایش ضریب اهلیت متقاضی، کیفی شدن فرآیند صدور جواز تاسیس را موجب می شود.

محمدرضا نوری تیزتاشی در این زمینه افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد جوازهای تاسیس صادر شده در استان موفق به دریافت پروانه بهره برداری می شوند که کیفی شدن فرآیند صدور جواز تاسیس صنعتی و معدنی، ضریب تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری از 10 درصد به 60 درصد افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا شایسته است وزارت صنایع و معادن جهت صیانت از منافع متقاضیان سرمایه گذاری و با رویکرد برنامه ریزی راهبردی، نسبت به ممیزی و معرفی مشاوران ذیصلاح در رشته های تخصصی اقدام کند تا علاوه بر صرفه جویی زمانی از هدر رفتن منابع ملی ممانعت به عمل آید.

نوری عنوان کرد: ضرورت بررسی مطالعات امکان سنجی (ارزیابی اقتصادی، فنی و مالی طرح) در بدو تصمیم به سرمایه گذاری صنعتی توسط متقاضی یا مهندسان مشاور منتخب، مستلزم هزینه هایی برای متقاضیان سرمایه گذاری بوده بنابراین متقاضیان امر سرمایه گذاری با فرض هزینه بر بودن مطالعات مورد نیاز، اقدام به اخذ جواز تاسیس می کنند.

کارشناس صنایع و معادن گلستان بیان داشت: پیشنهاد می شود مبلغ نیم در هزار هزینه کارشناسی طرح، متناسب با میزان سرمایه گذاری تا سقف 40 میلیون ریال افزایش یابد.

نبود قوانین مناسب با توسعه صنعت و معدن از مشکلات فعالان بخش معدن است

نبود قوانین مناسب با توسعه بخش صنعت و معدن نیز از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر فعالان فعالیتهای معدنی در گلستان است، در این زمینه رئیس خانه صنعت و معدن گلستان نیز اظهار داشت: باید قوانین متناسب با توسعه بخش صنعت و معدن در کشور تصویب شوند تا توسعه این بخش با شتاب بیشتر به جلو رود.

محمد زمانی افزود: سیاست انقباضی بانکها، مشکلات فراروی واحدهای صنعتی و معدنی استان را افزایش داده و کمبود نقدینگی مشکل جدی فعالان این بخش است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قدمهایی برای توسعه بخش صنعت و معدن برداشته شده که در حال جلو رفتن است اما برای تکمیل این اقدامات باید به مسائل فرا استانی از جمله سیاستهای مالی کشور توجه شود.
وی تاکید کرد: تولید باید سودآور باشد تا سرمایه گذران و بازرگانان زیادی جذب این بخش شده و بخش بازرگانی به کمک صنعت بیاید.


زمانی بیان داشت: تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن استان در سالهای اخیر بسیار ناچیز بوده است.

رئیس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن گلستان نیز گفت: نبود صنایع تبدیلی یکی از کمبودهای بخش معادن استان است و توجه به صنایع بالادستی در معادن و توسعه ارزش افزوده معادن بسیار ضروری است.

رضا فرزانگان افزود: با انجام عملیات فرآوری بر روی مواد معدنی می توانیم بهای ذخایر معدنی خود را افزایش دهیم و از بسیاری مشکلات بخش اقتصادی استان و کشور بکاهیم.

وی اظهار داشت: برای افزایش سهم معادن در اقتصاد استان، توجه جدی مسئولان و رفع مشکلات فراروی این بخش ضروری است و با بهبود وضعیت این بخش مى‌ توان به افزایش شاغلان فعال در این زمینه و بالاتر رفتن نقش معادن در اقتصاد استان امیدوار بود.

رئیس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن گلستان بیان داشت: در حال حاضر تعداد معادن استان به نسبت سایر استانها کم بوده و برای رسیدن به جایگاه واقعی، توجه و حمایت مسئولان و رفع مسائل فراروی توسعه این بخش ضروری است.

وی یادآور شد: برای توسعه اقتصادی استان مى‌ توان علاوه بر گسترش صنایع کشاورزى و گردشگری به توسعه معادن توجه کرد و توجه به صنایع بالادستى در معادن و توسعه ارزش افزوده معادن بسیار ضرورى است.

رئیس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن گلستان گفت: در سه ماهه اول سال جاری 74 هزار تن مواد معدنی در معادن استان تولید و استخراج شده است که بیشترین حجم تولیدات معدنی استان مربوط به زغال سنگ به میزان 63 هزار و 600 تن بوده است.

وی اظهار داشت: پنج نوع ماده معدنی شامل زغال سنگ، صدف کوهی، سنگ لاشه آهکی، نسوز بوکسیتی و ید از 21 معدن فعال استان استخراج می شود.

فرزانگان، تعداد معادن فعال استان را 31 معدن اعلام کرد و بیان داشت: سال گذشته 391 هزار و 677 تن ماده معدنی در استان استخراج شد و پیش بینی می شود میزان استخراج از معادن استان به 400 هزار تن در سال جاری برسد.

استان گلستان ظرفیتهای مناسبی برای توسعه فعالیتهای معدنی دارد ولی جایگاه استان در این زمینه در کشور مناسب نیست و این امر با آمارهای ارائه شده با مسئولان این بخش منافات دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن گلستان در این زمینه گفت: در بخش معدن باتوجه به اشتغال ایجاد شده توسط این بخش در استان، رده 19 را داریم در حالیکه پتانسیلهای این بخش زیاد بوده و باید جایگاه بهتری داشته باشیم.

یادگار احمدی افزود: پتانسیلهای زیادی در بخش معدن استان وجود دارد که باید استفاده بهینه ای از این بخش شده و ظرفیتهای موجود آن شناسایی شود این در حالیست که در صنعت و معدن استان با محدودیتهای زیست محیطی مواجه هستیم.

رئیس نظام مهندسی معادن گلستان گفت: بخش معدن در سند آمایش استان مغفول مانده است و این امر نشان دهنده توجه کم متولیان امر به بخش معدن در منطقه بوده در حالیکه پتانسیلهای این بخش زیاد است.

احمدی افزود: معرفی ماده معدنی و تبلیغ آن کار گسترده ‌ای است که در این بخش باید ارتباط صنعت و معدن بیشتر شود و از پتانسیل بخش معدن بیشتر در صنعت استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه ارتباط صنعت و معدن کم است، خاطرنشان کرد: بخش معدن در وزارت صنایع و معادن تبدیل به بخش جزء شده که اگر وزارت بازرگانی و صنایع و معادن با هم ادغام شود، بخش معدن حذف می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن گلستان بیان داشت: در استان، معدنی مانند صدف کوهی وجود دارد که بسیار ارزشمند بوده ولی در فرآوری صدف کوهی خوب عمل نکرده ایم.

وی یادآور شد: فرآوری صنعتی صدف کوهی برای صنایع نیاز به سرمایه گذاری دارد و باید از این بخش حمایت شود در حال حاضر هزار و 870 نفر در 23 معدن فعال استان اشتغال دارند و باید برای رفع مشکلات فراروی معادن استان برنامه ریزی شود.
 
در حالیکه محدودیتهای محیط زیست از جمله چالشهای فراروی توسعه فعالیتهای معدنی در گلستان بوده، تلاش خبرنگار مهر برای کسب نظرات مسئولان این بخش بی نتیجه مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شایسته است وزارت صنایع و معادن (سازمانهای صنایع و معادن استانها) در راستای سیاست تدوین و اعلام راهبرد توسعه صنعتی و معدنی، ضمن اعلام اولویتهای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن و نیز معرفی طرحهای اشباع، علاوه بر جهت دهی به جریان سرمایه گذاری و ممانعت از سرمایه گذاری موازی از اتلاف منابع ملی نیز جلوگیری کنند.

علاوه بر آن، توجه به پژوهش در بخش صنعت و معدن گلستان نیاز ضروری است و استفاده از پژوهش و آموزش در واحدهای صنعتی بیش از پیش احساس می شود و باید مسئولان ارشد وزارت صنایع و معادن، اعتبارات بیشتری را به این امر اختصاص دهند.
 
خلاصه آنکه، بخش معدن در استان ضعیف عمل کرده و تنوع بسیار کم مواد معدنی در استان گلستان یکی از مشکلات اساسی در بخش معدن استان است که به رغم اینکه استان گلستان چندین سال است از استان مازندران جدا شده اما هنوز فعالیت جالب توجهی از نظر معدنی در آن صورت نگرفته است و لازم است در این خصوص برنامه ریزیهای اصولی انجام شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 21 تير 1392
حالا تا کی باید منتظر بمانیم وضعیت معدن بهتر بشه
سعید 24 فروردين 1394
آمار خوبی دارد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.